Transgraniczny Szlak Naftowy

Przemysł naftowy narodził się w Polsce. Każdy chyba zna postać Ignacego Łukasiewicza, wynalazcę lampy naftowej, który umiejętnie wykorzystał możliwości, jakie może dać człowiekowi ropa. I dlatego, by upamiętnić wynalazek z 1853 r. oraz pokazać współczesnym XIX-wieczne miejsca związane z przemysłem naftowym, Polska i Ukraina zjednoczyły się we wspólnym projekcie. Stworzony został Szlak Naftowy, ciągnący się od Krosna aż do Lwowa przez Drohobycz i Borysław. Łącznie liczy on ok. 200 km.   

Ignacy Łukasiewicz

Zanim wejdzie się na szlak, warto zapoznać się z osobą, bez której ten by nigdy nie zaistniał. Ignacy Łukasiewicz, jakkolwiek górnolotnie to nie brzmi, miał znaczący wpływ na rozwój świata. Naukowiec – z wykształcenia chemik farmaceuta, urodził się w latach 20. XVIII wieku. Znany jest oczywiście przede wszystkim ze względu na swój wynalazek i rozwinięcie przemysłu naftowego (założył pierwszą na świecie kopalnię ropy naftowej w Bóbrce k Krosna – 1854 r.), nie powinno się jednak zapominać o innych faktach z jego biogramu. Takich między innymi jak bycie aktywnym działaczem niepodległościowym i społecznym – dzięki majątkowi, którego się dorobił, Łukasiewicz finansował budowę wielu placówek publicznych, takich jak szpitale czy sądy, podejmował też inne inicjatywy, na przykład tworzenia kas zapomogowych czy walki z alkoholizmem.

Ignacy Łukasiewicz, namalował Andrzej Grabowski
Ignacy Łukasiewicz, namalował Andrzej Grabowski

Szlak Naftowy w Polsce

Niewielu o tym wie, ale Polska dzięki wynalazkowi Łukasiewicza, na pewien czas stała się potęgą naftową, wyznaczającą kierunek rozwoju innym, bogatym w ropę, krajom.

Szlak Naftowy w Polsce przebiega przez Powiat Jasielski, Krosno, Powiaty Krośnieński, Sanocki, Leski i Bieszczadzki (z najważniejszymi w nim Ustrzykami Dolnymi). Jakiego typu zabytki techniczne pozostały po dawnej potędze rafineryjnej tych rejonów? Na co możemy natrafić i czego się spodziewać, przemierzając szlak pieszo, rowerem albo samochodem? Nie sposób wymienić wszystkiego; będą to między innymi: szyby naftowe, kopalnie, urządzenia kopalniane, sprzęt wiertniczy i inne urządzenia wydobywcze i wodociągowe, zbiorniki na ropę, podziemne magazyny, skanseny, grobowce, obeliski, tablice pamiątkowe, domy i inne budynki związane z przemysłem naftowym itd.

Szlak Naftowy na Ukrainie

Na terenie dzisiejszej Ukrainy szlak wiedzie od Sambora po Lwów, odgałęziając się nieco w stronę Drohobycza i Borysławia. Warto przy tym wiedzieć, że to właśnie we Lwowie zapalona została pierwsza lampa naftowa. Jeśli chodzi o miejsca związane z przemysłem naftowym, nie różnią się one wiele od tych, które znajdują się po polskiej stronie. Galicja była przecież jedna, bez względu na podziały, które dokonywały się przez lata na jej terytorium.

Jak przebyć szlak?

Jak to już zostało wspomniane, Szlak Naftowy przebyć można na piechotę, rowerem albo samochodem. Wydaje się jednak, że ze względu na nagromadzenie zabytków, aby usprawnić zwiedzanie, lepiej przemieszczać się jakimkolwiek środkiem transportu, innym jednak niż nogi. Rower będzie poręczniejszy, jeśli chcieć przekroczyć granicę – odprawa samochodowa na granicy polsko-ukraińskiej trwa bowiem nieraz do kilku godzin. Wybierając się na Ukrainę, nie należy zapomnieć paszportu.

Źródła:
http://www.polonialife.ca/polacy/polacy-swiatu/lukasiewicz-ignacy
http://www.beskidniski.org.pl/szlaki/naftowy/pl/szlak_main_pl.htm

Spis treści

Inspirujących podróży życzy

Nie przegap